Informatieavond Struin Wageningen

Struin Wageningen is gestart! Onze enthousiaste medewerkers staan te springen om met de kinderen uit Wageningen te gaan struinen en samen onvergetelijke natuurervaringen te beleven. Op maandag, dinsdag en donderdag zijn we gestart met een groep van kinderen van 4 t/m 10 jaar. Er zijn nog plekken vrij, dus kom naar de informatieavond op 21 en 28 september om 20.00u (inloop vanaf 19.45u) in de H.J. Piekschool (we vinden het fijn om te weten dat je komt, aanmelden kan hier).

Spelen in de wildere natuur is niet alleen onwijs leuk, maar maakt kinderen ook gelukkig en gezond. Dat wil toch iedereen? Lees hier meer informatie over Struin Wageningen. 

Informatieavond Struin Wageningen2020-09-17T18:11:26+02:00

Terugblik Struin-kamp

Het was vroeg in de ochtend toen er op de Groenlanden 17 ontzettend stoere Struinders aankwamen. Bepakt en bezakt kwamen zij het kamp binnen. Er brandde al een fijn vuurtje en iedereen kreeg de tijd om het kamp even rustig te ontdekken en aan te komen. 

De spullen moesten op een plek worden gelegd en de slaapplekken werden pas later verdeeld. Er stond maar 1 grote tent! Hoe zouden ze dat gaan oplossen… 

De ochtend begon ontspannen, met zelfgemaakt fruitleer en limonade van vlierbloesemsiroop. ‘Welkom lieve kinderen, welkom op het allereerste Struinkamp. Deze plek is vanaf nu ons thuis, samen zijn wij een stam, en vanuit de grond onder onze voeten gaan wij ons eten plukken.’

Het werd een super leuke dag. Met spelletjes en genoeg tijd om te zwemmen en uit bomen te springen in het water. En er moest natuurlijk eten worden verzameld voor het avondeten. De kinderen gingen in 2 groepen op pad om te foerageren en kwamen met een super goede buit terug! Ook kregen zij een kaart van het gebied waarop aangekruist stond waar extra eten lag. Hun oriëntatie vaardigheden werden op de proef gesteld. Lukte het hun om dat extra lekkers te verzamelen? Natuurlijk lukte dat deze ervaren Struinders!

Terug bij het kamp was er tijd om te chillen. Jezelf even lekker terug trekken met een boekje en voor je zelf een slaapplek uit zoeken. Slapen voor het eerst in de wilde natuur, dat is niet niks. Iedereen vond een plekje, waarbij die zich fijn voelde of waarin die een uitdaging zag die hij of zij aandurfde te gaan. Lekker knus in de tent, buiten onder de tarp, met je vrienden naast je, óf zelfs in het sleedoornbosje. Zo stoer van iedereen!

En toen was het tijd om te koken en te eten. Wat had iedereen veel lekker groen verzamelend! We aten een stoof van de wortel van de teunisbloem, smalle weegbree, glad walstro, wilde pastinaak, zevenblad én beetje brandnetel. We bakten zadenburgers van brandnetelzaad, weegbreezaad, reuze springbalsemienzaad, mosterdzaad en bloemen van de chicorei! Jumjumjum, dit was smullen!

Langzaam werd het donker. Alles om ons heen ging er anders uit zien. Zaklampjes werden tevoorschijn gehaald en met het donker kwamen de weerwolven. Net als de vleermuizen. Struinleider Rinskje kwam langs en ging met kinderen op excursie met een echte batdetector! 

In het donker speelden wij nog een spannend avondspel en toen was het toch echt tijd voor bed. Toch wel een beetje spannend he! 

De volgende ochtend brak aan. Kinderen hielpen mee om het vuur aan te maken, gingen opzoek naar tondel en samen maakten we pap en plukten we fruit. 

De tweede dag stond in het teken van het afscheid nemen van de groep 8-ers. Job, Isa en Hidde. Jaren lang hebben zij bij Struin gestruind. Dat is echt niet niks hoor. Wat zijn zij weerbaar en wat voelen zij zich op hun plek zo buiten in de natuur. Er volgde een spannend verhaal, waar de kinderen met gespitste oren naar luisterde. Vervolgens gingen we het hebben over overgangsrituelen. Wat is dat eigenlijk? En hoezo doen sommige stammen dat? Wat betekent het als je van kind groeit naar volwassenheid, zoals van de basisschool, naar de middelbare school. Als je dat ook wilt weten, moet je zeker volgend jaar ook mee op kamp gaan! 

De kinderen bedachten een fantastisch afscheidsritueel voor Job, Isa en Hidde. Er was een mooi pad en er werd geverfd met bramen en bloem. Er werd muziek bij gemaakt en er werd heel veel gelachen. Voor Job, Isa en Hidde was er nog een speciale challenge. Zij moesten helemaal zelfstandig een vuur maken. En … iedereen sprong over dat vuur heen!!

Het was erg leuk en we hebben veel geleerd. Ik vond het vooral leuk dat we zelf eten gingen maken en toen zelf opeten. We hadden zadenburgers gemaakt en een stoofpot. En toen we in een meer gingen zwemmen, plonsden we in het water via een tak die erboven hing. Kortom: een van de leukste dagen uit mijn leven. We hadden met z’n allen veel lol en het was erg leuk. We sliepen in een tent maar je kon ook in de natuur of onder een zeil slapen. Echt top! De begeleiders waren erg aardig en aan het eind hadden we een afscheids-ritueel voor de groep 8ers. We mochten het ritueel zelf verzinnen en het was echt geweldig.

Mies

Ik vond het super de puper leuk 😀 Het was super leuk dat ik een hele dag in de natuur kon overleven.

Nouk

Wil jij nou ook nog graag je ervaring kwijt over het Struin-kamp?! Dat kan! Stuur dan even een mailtje naar wiesje@struin.nl

Terugblik Struin-kamp2020-09-03T15:44:50+02:00

Struin op TV!

Heb je ons gemist op RTL4 afgelopen zondag? Kijk hier het filmpje van Struin in het programma ‘Onderweg naar de Regio’. Erik Burgers kwam bij ons op bezoek en heeft een middagje meegestruind. Komende zaterdag 13:30u komt de herhaling op TV!

Struin op TV!2020-07-15T17:24:55+02:00

Waarom spelen in de natuur goed is voor kinderen én voor de natuur

Door Anouk Schouten 

TEDxYouth@Nijmegen

Er is in de huidige maatschappij een generatie kinderen die opgroeit zonder buiten te spelen. Nog erger, zonder in contact te komen met de natuur. Verstedelijking, de steeds groter wordende aantrekkingskracht van schermpjes, angst van ouders voor gevaar… allemaal begrijpelijke redenen voor waarom de kinderen van vandaag niet meer in de natuur spelen. Maar geen excuus. Met alle milieu uitdagingen waarmee onze planeet vandaag te maken heeft, kunnen we het ons niet veroorloven om onze kinderen nog langer binnen te houden. Om onze planeet te redden, moeten we het gat dichten tussen kinderen en natuur. Ik zal je vertellen waarom. 

Ik was een van de bevoorrechte kinderen die wel opgroeide in de natuur. Ik ben opgegroeid in het oosten van Nederland met een groot nationaal park als mijn achtertuin. Mijn hond en ik struinden uren door deze bossen zonder hetzelfde pad twee keer te hoeven gebruiken. Ik kan me nog steeds herinneren hoe ik me voelde toen een deel van mijn geliefde bos afgesloten werd met een hek – dwars door een van de paden die ik regelmatig gebruikte – alleen maar omdat ze een gigantische villa bouwden. Nooit eerder was ik zo boos en verdrietig.

Het was pas toen ik Richard Louv’s boek “Last Child in the Woods” (het laatste kind in het bos) las dat ik me realiseerde hoe bevoorrecht ik was dat ik opgroeide in het bos. We weten nu al langere tijd dat het doorbrengen van tijd in de natuur een positieve invloed heeft op onze fysieke- en mentale gezondheid. Slechts het kijken naar foto’s van natuur kan ons al geruststellen. Louv introduceerde de term ‘nature deficit disorder’ (natuur tekort stoornis) om te beschrijven hoe de kinderen van tegenwoordig lijden onder een gebrek aan contact met natuur. Obesitas, stress, gedragsproblemen, angst, depressie… Ik zag de kloof tussen kinderen en natuur groeien en groeien en dat maakte me bang. Ik wilde iets doen. 

Toen fietste ik op een dag naar huis. Ik fiets de hoek om en zie een fiets vol kinderen die gekleed zijn alsof ze die dag alle elementen hebben overwonnen. Ze zitten onder de modder en de regen druipt van hun gezicht, maar hun ogen glinsteren en ze hebben een grote lach op hun gezicht. Als ik thuis kom, herinner ik me het woord ‘Struin’ op de zijkant. Na een korte google sessie kom ik erachter dat Struin de eerste natuur-kinderopvang van Nederland is. Ik werd meteen verliefd op het concept en ben sindsdien bij Struin betrokken. Al meer dan een decennium brengen we kinderen tussen de 2 en 12 jaar oud naar de wildere natuur rond de stad Nijmegen met ons kinderdagverblijf, onze buitenschoolse opvang en onze schoolprojecten. In navolging van onze scandinavische en duitse voorbeelden spelen we altijd in de natuur, ongeacht het weer. Er is een zweeds gezegde waarvan we ons motto hebben gemaakt: “slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding”. Nu heb ik ook het voorrecht om een paar middagen per week met een groepje kinderen in de natuur te spelen.

Ik geloof echt dat spelen in de natuur het beste is wat je een kind kunt geven. En dat brengt me tot hoe het dichten van de kloof tussen kinderen en natuur onze planeet kan redden. Om dat te kunnen bereiken, heeft de toekomstige generatie twee belangrijke dingen nodig: motivatie en vaardigheden. Ze moeten de planeet willen redden, en ze moeten de planeet kunnen redden. En spelen in de natuur geeft ze precies dat. 

Maar hoe motiveert het spelen in de natuur onze kinderen om rentmeesters van deze aarde te worden en onze planeet te redden? Steeds weer leidt onderzoek volwassen milieubewustzijn terug naar gedenkwaardige natuurervaringen in de kindertijd. Kijk bijvoorbeeld naar mij, ik zou me nooit zo druk hebben gemaakt om dat hek in mijn bos als ik niet zoveel van dat bos had gehouden. En ik zou er nooit zoveel van gehouden hebben als ik er niet zoveel tijd had doorgebracht. De huidige generatie kinderen kan je alles vertellen over de afrikaanse olifant, maar heeft nog nooit gehoord van de bedreigde otter om de hoek. Ze zien Freek Vonk alle hoeken van de aarde bezoeken, maar hebben nog nooit in de boom in het nabijgelegen park geklommen. 

Struin-kinderen krijgen de kans een band op te bouwen met de natuur dicht bij hun huis. Het blijft me verbazen hoeveel ze zich thuis voelen in de natuur, hoe vertrouwd ze zijn met de gebieden en hoe ze hier moeiteloos hun weg weten. Ik volgde eens een andere Struin-fiets een bos in waar ik nog niet eerder was geweest. Ineens vroeg een van de kinderen me: “waarom haal je ze niet in, onze fiets is sneller!”. Ik reageer: “ik weet niet waar ik heen moet, dus ik volg gewoon de fiets voor ons”. Waarop hij vol enthousiasme reageert: “Ik weet de weg! Ik begeleid je wel!”. 

Struin-kinderen leren om zich onderdeel van de natuur te voelen. Het intensieve contact dat ze met de natuur hebben, maakt dat ze het waarderen en ervan houden. Er empathie voor voelen. Tijd doorbrengen in wildere natuur in plaats van stadsnatuur helpt ze begrijpen hoe natuurlijke processen werken en hoe natuurlijke systemen op elkaar inwerken. En alle speciale ontmoetingen in deze wildere gebieden, zoals het ontmoeten van deze vos, zorgen voor herinneren die ze de rest van hun leven mee zullen dragen. En dit kan ze op een dag motiveren om de natuur te beschermen. 

En ik weet zeker dat als er een hek geplaatst wordt in slechts een van deze geliefde gebieden, de kinderen zullen vechten met alles wat ze hebben om dit te voorkomen. 

En dat bracht me aan het denken. Hoe kunnen we van onze kinderen vragen dat ze iets beschermen wat ze niet kennen? Hoe kunnen we ze vragen iets te redden waar ze niet van houden?

Maar vechten met alles wat ze hebben, betekent dat ze heel veel moeten hebben. Want de milieuproblemen die onze erfenis zullen zijn, zullen geen makkelijke oplossing hebben. En dat brengt me naar hoe spelen in de natuur kinderen zal helpen de vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben om deze problemen aan te pakken. We noemen deze vaardigheden vaak 21e eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit, probleemoplossend vermogen, samenwerken, etcetera. 

De natuur is de perfecte plek om deze vaardigheden te ontwikkelen, omdat wat je ook doet, je vanzelf situaties tegenkomt die je helpen deze vaardigheden te ontwikkelen. En als je erover nadenkt is het ook niet gek dat de natuur zo’n goede leraar is. Het grootste deel van onze geschiedenis hebben we namelijk in de natuur gewoond. Genetisch gezien zijn we nog hetzelfde als de jager verzamelaars die duizenden jaren geleden in de natuur leefden. Ons lichaam en geest is nog steeds gewend aan het leven in nauw contact met de natuur.

In de natuur is volledige vrijheid om te doen wat je wil. Wie herinnert zich niet dat hij in een natuurgebied speelde, alleen of met vrienden, en forten bouwde, spelletjes speelde of in je eigen fantasiewereld leefde? In een wereld waarin kinderen ze gewend zijn aan vermaakt worden, is de natuur de perfecte plek om je eigen vermaak te creëren. Er zijn geen schommels of klimrekken en zelfs de paden hoeven niet gevolgd te worden. Je bent volledig vrij. Ervaring heeft me geleerd dat wanneer er speeltoestellen aanwezig zijn, er altijd een soort afleiding is. Het is alsof ze magnetisch zijn en de natuur helemaal naar de achtergrond verdwijnt. De wildere natuur daagt ons echter uit om creatief te zijn, aandachtig te zijn en vrij te zijn. 

En het is zo leuk! Kinderen bij Struin houden ervan om de natuur te verkennen en van de paden af te gaan! Ze vervelen zich bijna nooit, want de natuur heeft zoveel te bieden! Je moet gewoon creatief zijn. Op deze foto staat een barbecue gevuld met worstjes, niet slechts een stapeltje stokken en dennenappels! Alleen de kinderen die op latere leeftijd bij Struin komen moeten wennen aan het verzinnen van hun eigen spel. Het is alsof hun geest al zo aangepast is aan het vermaakt worden dat ze niet meer weten hoe ze zelf moeten spelen. 

In de natuur is er altijd een uitdaging die je wel kunt volbrengen, maar je moet geduldig zijn, want in tegenstelling tot de meeste dingen in onze huidige maatschappij heb je niet altijd snelle resultaten. Als het je niet lukt de boom in te komen, wees creatief! Als het je niet lukt de dennenappels te plukken, blijf het proberen! Door in de boom te klimmen en stokken te gebruiken waren deze jongens in staat heel veel dennenappels te verzamelen. Maar het was niet het klimmen of de stokken die ze het meeste hielp, het was samenwerken, creatief zijn en geduldig en vasthoudend zijn. Vervolgens kwam de uitdaging van het beslissen hoe de dennenappels bewaard moesten worden. Communicatie, compromissen sluiten, rekening houden met elkaars mening…

De natuur stelt ook echte grenzen. Als je het koud hebt, kom in beweging! Als je aan het klimmen bent of een mes gebruikt, wees voorzichtig, want de consequenties zijn echt als je een fout maakt. Als je moe bent, kan je niet zomaar stoppen met lopen. Hier zie je twee broertjes die naar onze fietsen lopen na een koude middag in de natuur. De jongste broer is moe en de wandeling naar de fietsen is lang voor zijn korte benen. Maar zijn oudere broer pakt zijn hand en motiveert hem om door te blijven lopen: “we zijn er bijna!”. Doorzettingsvermogen, empathie, voor elkaar zorgen, … Gewoon een normale dag in het bos! 

Ouders van vandaag bedoelen het goed wanneer ze hun kinderen proberen te beschermen tegen pijn, viezigheid en kou, maar hoe kun je dingen oplossen en doorzetten als volwassenen wanneer je tijdens je kindertijd niet hebt geleerd uitdagingen en tegenslagen te overwinnen en door te zetten?

Stel je een wereld voor waarin alle kinderen hun tijd op deze manier besteden. Bedenk hoe onze planeet er dan over 20 jaar uit zou zien… 

Stel je nu eens voor dat alle kinderen hun tijd zo besteden. Hoe zou onze planeet er nu over 20 jaar uitzien?

Hoewel het jaren geleden is dat ik van ‘mijn’ bos ben wegverhuisd, bezoek ik het nog steeds zo nu en dan. Zoals een paar weken geleden. Ik zie het hek dat me ooit zo boos en verdrietig maakte. Ik bekijk het en het doet nog steeds een beetje zeer, maar deze keer laat het me ook glimlachen. Naast het hek zie ik een nieuw pad. Een nieuwe route de natuur in. Dit gaf me hoop. Er zijn nog steeds mensen die zoveel van dit bos houden, dat ze een hek niet in hun weg laten staan. 

Maar we hebben meer van deze mensen nodig. De toekomst van onze planeet ligt in de handen van de jeugd. Laten we er voor zorgen dat we het daar veilig kunnen laten. 

Waarom spelen in de natuur goed is voor kinderen én voor de natuur2020-07-13T14:27:30+02:00

Vacature Pedagogisch Medewerker BSO/KDV

Buiten zijn wij thuis, in de natuur zijn wij het liefst.

Ben jij ook zo’n stoere natuurliefhebber, net als wij? Het liefst altijd buiten, met weer en wind?
Hoe fijn als de plek waar jij het liefste bent je werkplek is! Waar je jouw passie kunt overbrengen op kinderen… En waar je kinderen natuurbelevenissen mee kunt geven die ze niet hoeven te onthouden, maar die ze zich de rest van hun leven kunnen herinneren. Zo’n baan wil toch iedereen?

Ga voor meer informatie naar de vacature.

Vacature Pedagogisch Medewerker BSO/KDV2020-06-30T11:58:10+02:00

19 mei: dag van de groene kinderopvang

Dinsdag 19 mei is de dag van de Groene Kinderopvang! Het thema dit jaar is “Natuur, daar zit muziek in”. In de filmpje laten Struin-leiders Olja en Nico je zien hoe je zelf muziekinstrumenten kunt maken in en met de natuur! Maak bijvoorbeeld zelf een wilgenfluitje, fluit op een grassprietje, gebruik aangespoeld hout om een xylofoon te maken of fluit op een schelp. Ga jij het ook proberen?

19 mei: dag van de groene kinderopvang2020-05-18T13:55:59+02:00

Natuur, daar zit muziek in!

Dinsdag 19 mei is de dag van de Groene Kinderopvang! Het thema dit jaar is “Natuur, daar zit muziek in”. In de filmpje laten Struin-leider Olja en Nico je zien hoe je zelf muziekinstrumenten kunt maken in en met de natuur! Maak bijvoorbeeld zelf een wilgenfluitje, fluit op een grassprietje, gebruik aangespoeld hout om een xylofoon te maken of fluit op een schelp. Ga jij het ook proberen?

Natuur, daar zit muziek in!2020-05-18T11:59:09+02:00

We mogen weer open!

De overheid heeft op 21 april aangekondigd dat de basisscholen hun deuren weer deels zullen openen vanaf 11 mei. De scholen zullen werken met een aangepaste groepsgrootte in de klas. De praktische invulling van dit principe ligt de komende tijd bij de scholen. Zij informeren jullie over wat dit in de praktijk precies betekent voor de schooldagen van jullie kind(eren).

Wanneer komt je kind naar Struin?
Op de dagen dat je kind fysiek naar school gaat, heb je ook recht op buitenschoolse opvang. Ook als de schooldagen afwijken van de dag(en) die je contractueel afneemt bij Struin. Hier geldt wel; je hebt recht op evenveel Struin-middagen als je contractueel afneemt. Dus als je kind twee dagen kwam, mag hij/zij nu ook twee dagen komen. Kwam hij/zij drie dagen, dan is hij/zij nu ook drie dagen welkom. Om duidelijkheid te krijgen over het aantal kinderen dat per schooldag gebruik wil maken van Struin, hebben wij jullie hulp nodig. Weet je al op welke dagen je kind de komende tijd naar school gaat en op welke dag(en) je gebruikt wilt maken van Struin? Laat dit dan (per mail of) telefonisch weten aan de afdeling (waar je kind struint). Zij inventariseren het aantal kinderen per dag. Het kan ook zijn dat er ondertussen al contact met je is opgenomen door de afdeling.
Wij streven ernaar om de inventarisatie zo snel mogelijk rond te hebben en zoveel mogelijk aan ieders behoefte en wensen tegemoet te komen. Hierbij blijven we echter wel gebonden aan onze maximumcapaciteit van het aantal kinderen dat wij mogen/kunnen opvangen.

Noodopvang
De noodopvang voor kinderen van ouders die werkzaam zijn in cruciale beroepsgroepen of met een sociaal medische indicatie, blijft ook na 11 mei beschikbaar. De noodopvang mag het aantal contract-dagen overstijgen. Wij zullen onze uiterste best doen om alle aanvragen voor noodopvang te honoreren en alle kinderen een vertrouwde plek te bieden. Voor noodopvang geldt echter ook dat wij gebonden zijn aan onze maximumcapaciteit. Kan er geen noodopvang gerealiseerd worden binnen Struin, dan gaan we in samenwerking met de school op zoek naar een oplossing. Mochten we er niet uitkomen, dan betrekken we ook de gemeente hierbij. Samen komen we tot een gepaste oplossing.

Maatregelen tijdens Struin-tijd
Natuurlijk blijven ook na 11 mei de regels van het RIVM van kracht. Een kind kan niet naar Struin als het één van de volgende klachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, of verhoging tot 38 graden of een huisgenoot heeft met verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid. Indien de klachten tijdens de opvang ontstaan zal er contact met je worden opgenomen met de vraag je kind te komen halen. Daarnaast zijn er ook andere regels die wij moeten gaan toepassen binnen Struin. Het belangrijkste om als ouder rekening mee te houden zijn de regels omtrent het ophaalmoment. Tijdens het ophaalmoment wordt er verzocht 1,5 meter afstand te houden van medewerkers, stagiaires en andere ouders. Kinderen onderling hoeven geen afstand te houden. De pedagogisch medewerker zal proberen zoveel mogelijk afstand te houden van kinderen, maar dit zal niet altijd kunnen. Kinderen mogen opgehaald worden door één volwassene, dus zonder extra volwassenen of kinderen die niet naar Struin gaan. Houd het ophaalmoment kort. Informatieoverdracht tussen ouder en pedagogisch medewerker gebeurt voor- of na de Struin-middag telefonisch of digitaal. Om de 1,5 meter te faciliteren zullen de verschillende Struin-afdelingen zelf een werkwijze gaan bepalen voor het
structureren van het ophaalmoment. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dat er gewerkt gaat worden met looproutes, het verspreid opstellen van de kinderen of het om beurten ophalen van de kinderen bij de poort van het schoolplein of Struin-land. U ontvangt hierover meer informatie van de afdeling waar uw kind struint, zodra zij hun werkwijze hebben uitgewerkt.

We hebben de kinderen ontzettend gemist en kijken ernaar uit om weer met ze op Struin-tocht de natuur in te trekken!

We mogen weer open!2020-05-13T17:02:37+02:00

Maak een natuurlijk kaartje voor opa en oma

Zitten jouw opa en oma ook alleen thuis? Of mis je je vriendjes heel erg? Heb jij al een kaartje naar ze gestuurd? Met natuurlijke materialen kun je een prachtig kaartje maken!

Wist jij dat je ook kleur op papier kan krijgen van natuurlijke materialen? Vroeger maakten schilders hun verf van natuurlijke stoffen gemengd met lijnzaadolie.

Wat heb je nodig: een kartonnen kaartje, natuurlijke materialen met een mooie kleur, eventueel dubbelzijdig tape. 

Tips:

  • Zoek in de tuin of in huis naar materialen waarmee je kleur op papier kunt krijgen. 
  • Probeer te kleuren met blad en bloemblaadjes
  • Bloemen stempelen: Je legt een vel papier op de grond en legt daar bloemen op, dekt ze af en slaat erop met iets waardoor de kleur van de bloem en de vorm op het papier gedrukt wordt. 
  • Plak een stukje dubbelzijdig tape op op een kartonnetje en plak er allemaal mooie planten op.

Opa en oma zullen vast blij worden van jullie gekleurde kaartjes!

 

Wil je ons het resultaat ook laten zien?  Plaats een foto of berichtje of stuur een mailtje naar annemiek@struin.nl.

 

 

Maak een natuurlijk kaartje voor opa en oma2020-04-23T17:30:34+02:00

Vosje, vosje ben je thuis?

Door Jesse

Dit spelletje wordt vaak door de peuters gespeeld  bij de hutjes op het eendenland. De kinderen vinden dit erg leuk en soms ook wel een beetje spannend. 

Er zijn 2 rollen, de vosjes en de tikker (oftewel het monster/beer/krokodil). De vosjes gaan in de hutjes staan en de tikker staat in het midden van alle hutjes. De tikker vraagt: Vosje, vosje ben je thuis? Als de vosjes met ‘ja’ antwoorden dan mogen ze blijven staan. Maar als ze met ‘nee’ antwoorden dan moeten ze naar een andere hut zonder getikt te worden/ door het monster te zijn opgegeten. Er kan geruild worden van rollen. Vaak zijn de kinderen de vosjes en is de struinleider de tikker.  Als een kindje is getikt dan mag hij/zij de tikker zijn. 

 

Hutjes Struinland

Vosje, vosje ben je thuis?2020-04-23T17:39:55+02:00