De natuur als ontwikkelruimte? Struin trok de aandacht van een Europees project dat wil laten zien dat kinderen in de natuur een unieke en essentiële ontwikkeling doormaken. Minder klaslokaal, meer naar buiten! Maar hoe geef je dat vorm, hoe overtuig je de omgeving en de ouders en hoe manage je een groep kinderen in een vrije omgeving?
In de week van 15 tot 18 april kwam een kleine groep docenten uit Portugal en Italië naar Struin Nijmegen om met eigen ogen te ervaren wat natuur met je doet en hoe je dit kan inzetten binnen de schoolsetting. Zo kunnen ze straks met hun eigen leerlingen meer de natuur opzoeken en ze begeleiden in het op je gemak voelen, spelen en ontwikkelen in de natuur.
Het weer verraste ons met alle seizoenen (zon, regen, heel veel wind en zelfs hagel) en bood ons daarom de kans om te ervaren dat je helemaal niet binnen hoeft te blijven als het regent. Door weerstand te ervaren hebben de deelnemers minder weerstand gekregen tegen ‘slecht’ weer.
🌦”This day helped me realise that some things are doable in my context and they boosted my confidence in implementing them. Marleen’s activity was awesome and Gunther and Vera were precious in helping us design an afternoon in nature.” 💚
Deze training ontwikkelen we samen met de Duitse Vera en Gunther van Gröninga als onderdeel van het Erasmus+ project over Natuurintelligentie. Meer weten over dit project? Neem eens een kijkje op hun website.
“Every activity proposed during the first two days made me realize how, up until that moment, I hadn’t fully understood what it truly means to be connected with nature and how to encourage children to develop a high level of naturalistic intelligence. Observing closely the activities of the Struin educators and joining the groups of children in the afternoon and see how they interact with the natural environment has been really enlightening. That helped me understand the importance of free play and discovery in the development of children’s autonomy and connection to nature. I also greatly appreciated the activity led by Elizabeth on the first day because it helped me understand how a complete immersion in nature involves engaging all the senses.”