Vandaag geven wij je een kijkje in de keuken van een pedagogisch medewerker. Mirjam staat sinds 2021 als PM’er op de groep en bezoekt veel verschillende natuurgebieden in en rondom Nijmegen. Ze is namelijk niet zomaar een PM’er, ze is “de invaller”, waardoor ze op bijna alle afdelingen struint.
Ben je altijd al benieuwd wat de favoriete Struin-activiteit of het lievelingsseizoen van een pedagogisch medewerker is? Lees dan snel het interview met Mirjam!
Hoe begin jij jouw Struin-dag?
“Dit is echt elke dag weer anders, omdat ik ‘de invaller’ ben. Soms weet ik een week van te voren hoe en waar ik moet zijn. Soms word ik een uurtje van te voren gebeld. Dus: ik begin mijn Struin-dag lekker flexibel! Vooral lekker loslaten en meegaan in de flexibiliteit en speelsheid van de Struin-kinderen.
Aangezien ik vaak de kinderen en locatie nog niet goed ken, doe ik een namenspelletje en vraag ik de kinderen of ze mij de leukste plekken van de locatie willen laten zien. Uiteraard bekijk ik dan eerst waar risico’s liggen en waar we wel en niet mogen komen. De kinderen zijn vaak heel trots dat ze meer weten dan ik!”
En hoe sluit jij je Struin-dag af?
“Ik benoem met de kinderen wat we leuk vonden die middag. We zitten nog even rustig met elkaar onder een boom met een cracker, waarna we de rumoerigheid van terugfietsdiensten en ophaaltijden weer in gaan.”
Hoe ziet een Struin-dag er voor jou uit in de lente of zomer?
“Lekker veel ontdekken in de natuur: kruiden, jonge dieren, spelen met water, en vooral ook: veel zonnebrand smeren en letten op genoeg water drinken.”
En hoe is dat in de herfst of winter?
“Lekker veel bewegen, renspelletjes, en vooral ook: letten op warme kledij, kijken wie het koud heeft en ook benoemen dat kou erbij hoort en we goed gekleed daar prima mee kunnen leven. Soms is het wel echt even bikkelen wanneer het stormt met ijsregen erbij. Dan is een opwarm locatie wel even fijn.”
Wat is je favoriete seizoen?
“Lente! Zoveel te zien en beleven. De energie die in de natuur ontluikt, lijkt ook doorgegeven te worden naar de kinderen.”
Tijdens het struinen, wat is dan je favoriete Struin-activiteit?
“Het volgen van de interesse en behoefte van de kinderen. Naast dat dit ook bij mij persoonlijk past, kan ik als invaller niet zomaar mijn programma erin gooien wanneer we elkaar en locatie nog niet goed kennen. Daarom werkt het heel goed om de kinderen te volgen in wat er nodig is: even rustig zelf spelen? Prima. Even testen wat er allemaal kan en mag? Ook prima. Speuren naar sporen of plantjes? Leuk! Zin in een groepsspel? Doen we!”
Wat is je meest bijzondere Struin-moment?
“Zwoegen door een jungle aan meidoorns om vervolgens een karkas van een overleden rund te vinden en met elkaar stil te staan bij de dood. Heel mooi om te zien hoe de natuur altijd weer een gesprek opent met de kinderen over het leven en hun persoonlijke kijk daar op.”
Wat maakt voor jou een Struin-dag?
“Een dag waarop we de natuur kunnen ervaren (zon, wind, water, bomen, modder, dieren, klei, blaadjes, noem maar op) en we de kinderen einde van de dag vol enthousiasme over kunnen dragen aan de ouders.”
Hoe zou je je werk omschrijven?
“Struinen met kinderen (is dit een saai antwoord? haha)”
Wat is je favoriete Struin-quote?
“Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. En dan vooral zeggen als je toch een beetje staat te verpieteren in de regen en wind en dan met elkaar er maar om lachen.”
Een paar statements konden natuurlijk niet ontbreken. Benieuwd waarvoor Mirjam heeft gekozen?